måndag 8 april 2013

Nineteen Eighty-Four (1984)

Storebror ser dig - i 1984
När jag någongång på 1970-talet läste George Orwells dystopi 1984 uppenbarade sig den för mig mer som en slags renodlad thriller/horror/science-fiction-bok, vilket många säger att även den första filmatiseringen från år 1956 lutar mot (har dock inte sett den filmen själv).

Filmen från år 1984 blev därför en besvikelse då jag såg den första gången. Men nu i efterhand börjar jag inse att den ligger så mycket närmare Orwells roman. Då Orwell skrev romanen 1948 kunde han ha i själva verket ha valt vilket årtal som helst några år in i framtiden – boken handlar nämligen mer om Orwells samtid i ett utbombat, efterkrigstida Europa, med de alldeles konkreta riskerna för nya totalitära samhällssystem i svallvågorna av nazismen och kommunismen, än med framtiden. Och risken för att demokratier blir totalitära polisstater är förstås ett tidlöst, universellt problem.

Regissören Michael Radford gjorde ett intressant drag när det gäller filmens visuella del: i stället för att försöka beskriva en futuristisk  ”framtid”, motsvarar filmens dekor ett sådant 1984 som man kunde ha tänkt sig år 1948. Idag kan man bara gratulera till detta brillianta drag - den här filmen kommer aldrig att kännas daterad, och i stället kan man koncentrera sig på de fina rollprestationerna av John Hurt, Suzanna Hamilton och Richard Burton (i sin sista filmroll).

Tortyrscenerna känns idag åter ack så aktuella efter Irak-krigets avslöjanden och den acceptans av tortyr som förhörsmetod, som på ett skrämmande spridits sig i och med "kriget mot terrorismen". Tortyrklimaxet i filmen har jag också på något sätt flera gånger lyckats glömma, för att alltid bli lika tagen då jag återser scenerna. Mycket starka grejer.

Nineteen Eighty-Four är alltid aktuell. Den visar inte förfallet, utan kastar oss in i ett färdigt totalitärt system.  För oss gäller att inse hur tunn vår civilistions- och rättvisefernissa är, och hur lätt även ”civiliserade” samhällen kan störta ner i avgrunden.

DVD Region 1, hygglig anamorfisk presentation, inga extras.